Skip to main content

Deze belangrijke SEO trends voor 2021 mag je niet negeren

SEO zoekmachine optimalisatie trends voor 2021

Het afgelopen decennium is het winkelgedrag van consumenten veranderd en dat heeft enorme invloed gehad op de benadering vanuit organisaties. De focus is steeds meer op online komen te liggen en het coronavirus heeft deze trends voor 2021 verder versterkt. Om verkopers en kopers met elkaar te verbinden zijn er diverse platforms, zoals websites, sociale media, blogs sites en webshops. Om deze platforms vindbaar te maken – in de grote oceaan met concurrenten – is SEO de meest gebruikte strategie. Met zoekmachineoptimalisatie trek je meer bezoekers naar de genoemde platforms, zowel kwalitatief als kwantitatief, wat een grotere merkbekendheid oplevert en uiteindelijk meer omzet.

De volgende statistieken van 2020 laten zien hoe intensief SEO wordt toegepast en waarom het een populaire tool voor SEO marketeers is:

  1. 68% van de online activiteiten begint met een zoekopdracht in een zoekmachine;
  2. Slecht 0,78% maakt gebruik van resultaten op de 2e pagina;
  3. Met 53% is ruim de helft van het websiteverkeer afkomstig van organisch zoeken;
  4. Bijna 93% van het verkeer was afkomstig van Google Zoeken, Google Afbeeldingen en Google Maps;
  5. Bijna 70% van de zoekopdrachten bevat vier of meer woorden.

De genoemde cijfers laten duidelijk zien dat SEO het internet zeer effectief domineert en dat deze trend zich ook de komende jaren zal voortzetten.

Trends voor zoekmachineoptimalisatie

  1. Kunstmatige Intelligentie zal steeds belangrijker worden

Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop mensen omgaan met online content. Het algoritme, RankBrain genaamd, speelt een belangrijke rol in de ranking factoren van Google. De grote vraag is dus: hoe optimaliseer je je SEO voor RankBrain? Hoewel de zoekmachinegigant geen details deelt, zijn experts van mening dat de gebruikerservaring de leidende factor is. Je kunt dan denken aan de klikfrequentie en de tijd die op een pagina wordt doorgebracht. Goede content kan deze factoren positief beïnvloeden.

2. Voice Search neemt het voortouw

Voice Search neemt de komende jaren het voortouw. De verwachting is dat ruim de helft van de huishoudens in 2022 over een slimme speakers beschikt die Voice Search ondersteunt. Overweeg om je zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen ook in dagelijks leven gebruiken.

3. Mobile-first indexering heeft de voorkeur van zoekmachines

In 2019 introduceerde Google mobile-first indexering, wat betekent dat de zoekmachine naar de mobiele versie van een website kijkt voor indexeren en rangschikken van een website. Eerst werd de inhoud van de desktopversie gebruikt voor indexering, maar de toegenomen afhankelijkheid van mobiele telefoons heeft dit doen omdraaien. Je kunt met de Mobile Friendly tool van Google kijken of je website geschikt is voor mobiele apparaten. Deze ook Google Search Console kun je kijken hoe je website presteert op mobiele apparaten. Deze tools laten ook de optimalisatiemogelijkheden zien, zodat je gericht verbeteringen kunt doorvoeren.

4. Content volgens het Google EAT-principe

Google benadrukt dat de kwaliteit van de content cruciaal is voor een goede ranking. Maar wat betekent “kwaliteit” eigenlijk voor Google? Google verwijst naar het EAT-principe: deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid. Deze factoren bepalen of de content op een website als nuttig of kwalitatief wordt beschouwd. Als je het EAT-principe niet serieus neemt, dan kan dit ten koste gaan van je ranking (op langere termijn).

5. Lange content zal SERP’s verbeteren

Het lijkt erop dat lange content met meer dan 3.000 woorden ongeveer drie keer meer verkeer genereert. Bovendien zorgt lange content dat websites ook op meer long tail zoekopdrachten vindbaar is. Je kunt je dus op lange content richten om een hogere posities in de zoekresultaten te verkrijgen. Er is wel een kanttekening: de content moet van kwaliteit zijn, bijvoorbeeld volgens het EAT-principe, zodat bezoekers geholpen worden, want anders kan het negatieve invloed hebben op je ranking.

6. Featured Snippets krijgen meer bekendheid

Sinds 2017 toont Google steeds vaker featured snippets. Een featured snippers is als het ware een uitgelicht fragment dat bovenaan de SERP’s verschijnt. Featured snippets tonen een stukje informatie, vaak gestructureerd, zoals een lijstje of een antwoord op een vraag. Uit een onderzoek van HubSpot bleek dat de CTR voor hun zoekwoorden met een hoog volume met meer dan 114% toenam wanneer de resultaten als featured snippet verschenen.

7. Voorspellend zoeken zal toenemen

De hedendaagse technologieën maken het mogelijk om ons gedrag te voorspellen. Het is een enge gedachten, maar we worden steeds meer ‘gestuurd’. Ook de zoekmachines weten dit en voorspellen zelfs jouw zoekopdracht. Als je begint met het typen van de zoekopdracht zal de zoekmachine, op basis van de gebruikersintenties, voorspellen wat de volgende woorden zijn. Dit is een AI-implementatie waarbij de algoritmen de zoekopdrachten blijven registreren en relevante zoekopdrachten suggereren nadat de gebruiker een paar woorden heeft getypt.

8. Semantische zoekwoorden worden belangrijker

In het verleden concentreerden SEO marketeers zich voornamelijk op primaire zoekwoorden. Tegenwoordig zijn secundaire zoekwoorden minstens zo belangrijk. Semantisch zoeken en optimalisatie van zoekintenties, zoals voorspellend zoeken, zullen de overhand krijgen. Zoekmachines kijken niet alleen naar reeksen woorden, maar het analyseert ook de context van een zoekopdracht en probeert de zoekintentie van een gebruiker te achterhalen. En dat betekent: hoe meer relevante content wordt verstrekt, hoe beter.

In een notendop

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om bezoekers naar je website te trekken. SEO is continue in ontwikkeling en het is een enorme uitdaging om altijd op de hoogte te blijven van de laatste trends. Het kost veel tijd, maar dat is ook zeker de moeite, want ongeveer 70% tot 80% van de gebruikers concentreert zich uitsluitend op organische resultaten en negeert betaalde resultaten.

Deze blog is geschreven door Jeroen van Promoboer

Kom een keer van gedachten wisselen. Mail en maak een afspraak bij ons