Chrome gaat met Flash Banners op de schop

Flash-banners

Per 1 september zet Google banners die met Flash gemaakt zijn binnen Chrome op pauze, waarna ze alleen afspelen als een internetter aangeeft dat te willen. Google wil zo de snelheid van Chrome bevorderen en voor langere accuduur bij bijvoorbeeld laptops zorgen.

Flash Banners binnen Chrome op pauze

Het pauzeren van de Flash-advertenties is in juni al aangekondigd maar moet per 1 september van start gaan, meldt Google. Niet alle Flash-content wordt op non-actief gezet: ‘essentiële content’, zoals embedded players blijven automatisch werken. Daarnaast benadrukt Google dat veel Flash-advertenties die aan zijn AdWords-netwerk bijgevoegd worden al worden omgezet in html5.

Mochten internetters de gepauzeerde banners nog willen zien, dan moeten ze rechts klikken en de ‘run this’-optie klikken. Door ze niet meer automatisch te laten draaien wil Google laadtijden versnellen en het verbruik van systemen die Chrome draaien terugbrengen voor langere accutijden. Daarnaast ligt Flash al jaren onder vuur vanwege veiligheidsproblemen, wat de verschuiving naar html5 verder heeft versneld.

Bericht: Tweakers