Gebruiksvriendelijkheid op een website
Gebruiksvriendelijkheid (usability) op een website is belangrijk, eigenlijk heel belangrijk. Doe je dit niet goed, dan zullen bezoekers op je website zich gaan ergeren, waardoor ze je website zullen verlaten (bounce rate) . Gebruiksvriendelijkheid gaat eigenlijk vooral om de ervaring van de bezoeker. Het is belangrijk om deze ervaring zo goed en fijn mogelijk te regelen en een fijne gebruiksvriendelijkheid te crieeren.
Vroeger was gebruiksvriendelijkheid op websites veel minder belangrijk. Als een website werkte met alle obstakels van dienen en je kon vinden wat je zocht, dan was je tevreden met wat je zocht. Tegenwoordig is dit heel anders. Websites moeten nu in de ogen van de bezoeker en Google aan de nieuwste trends en eisen voldoen (usability).
Bezoekers haken namelijk af als het niet in één oogopslag duidelijk is
Op het gebied van websites is gebruiksvriendelijkheid van cruciaal belang. Bezoekers haken namelijk af als het niet in één oogopslag duidelijk is hoe ze je website moeten gebruiken. Elke website is uniek qua look&feel en bedient een andere doelgroep(en). Daarom is er helaas geen gouden formule voor het maken van een gebruiksvriendelijke website. Gelukkig zijn er wel een aantal bewezen standaarden die je kunt gebruiken voor de usability van je website.
Vaak is de homepage het eerste waar de bezoeker op komt, dus die moet direct aanspreken. Deel je homepage in naar een logische volgorde en denk vooral aan je ideale klant, wat is belangrijk voor mijn bezoeker en wat moet deze als eerste zien of verkopen? Maakt navigatie één van de belangrijkste onderdelen van een gebruiksvriendelijke website. Hou rekening met de volgende aandachtspunten bij het bepalen van je navigatiestructuur. Zijn ze op zoek naar specifieke informatie of een bepaald onderwerp, zorg dat ze dit direct vinden. Vinden ze niet waarnaar ze op zoek zijn? Dan vertrekken ze naar een andere website.
Kies je huisstijl kleuren en gebruik deze consistent
Niets zo vervelend om een menu-item of andere link aan te klikken en steeds in een andere lay-out terecht te komen. Kies je huisstijl kleuren en gebruik deze consistent op elke pagina van je website. Evenals bij een sitemap, maken sommige mensen nooit gebruik van een interne zoekmachine. Toch is er altijd nog een groep die wel graag de interne zoekfunctie willen gebruiken. Vaak dient het ook als laatste redmiddel als ze via de ‘gewone’ weg niet de informatie kunnen vinden die ze zoeken.
Om de gebruiksvriendelijkheid van je website structureel te kunnen verbeteren is het van essentieel belang dat je dit ook meetbaar maakt. De basis is een goede installatie van bijvoorbeeld Google Analytics en het instellen van doelen en trechters. Statistieken die gebruikt kunnen worden voor verdere optimalisatie.
Van vormgeving tot aan het ontwikkelen van jouw website. Wij bieden alles onder één dak aan. Van vormgeving van een gebruiksvriendelijke website tot het opleveren hiervan. Wij zijn gespecialiseerd in het maken van gebruiksvriendelijke websites in samenwerking met grafische vormgeving. Zo zijn onze websites altijd voorzien van een goed doordacht design en houden wij rekening met o.a. SEO, en gebruiksvriendelijkheid, dit laatste geheel gratis bij aanschaf van nieuwe of gerestylde website.