ACM waarschuwt voor malafide webshops – Shoppen op social media?

Shoppen op social media

De Autoriteit Consument & Markt start een campagne om consumenten te waarschuwen voor webwinkels die via sociale media gericht aanbiedingen doen, maar niet of niet goed leveren. Dit zou vorig jaar voor een geschat schadebedrag van 5 miljoen euro gezorgd hebben.

Volgens de ACM moeten consumenten extra opletten als ze via sociale media benaderd worden door webwinkels, vanwege de vluchtigheid van het medium. “Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig. Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie”, meldt Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur Consumenten van de ACM. Volgens de organisatie benaderen webwinkels klanten gericht en rechtstreeks, soms zonder tussenkomst van een website.

Malafide webshops

Onder andere is vaak onduidelijk onder welke voorwaarden consumenten dan producten aanschaffen. Het kan om nepwebwinkels gaan, waarna het helemaal niet meer mogelijk is verhaal te halen bij de aanbieder. De ACM adviseert consumenten reviews over de aanbieder te checken en achteraf of verzekerd te betalen.

De ACM verwijst verder naar de voor de campagne opgezette ‘Webshop of nepshop?’-site op ConsuWijzer. Daar staat dat consumenten die vermoeden dat ze met een malafide shop te maken hebben, de verkopergegevens ook kunnen controleren bij de Kamer van Koophandel en de politie.

Bronhttps://tweakers.net/nieuws/