META-omschrijvingen in de zoekresultaten van Google

Meta-omschrijvingen

156 leestekens meta-omschrijvingen, dat was het aanbevolen maximum in Google. En voor mobiel was en is dit nog steeds 120. Tot begin december 2017, want toen bevestigde Google officieel dat de meta-omschrijvingen in de zoekresultaten langer waren geworden, het gemiddelde van het aantal leestekens in de meta-omschrijvingen van 160 naar 230 leestekens was gestegen.

Meta-omschrijvingen van 160 naar 230 leestekens

Google laat het nooit na te benadrukken dat alles wat uitgerold wordt in het belang van de gebruiker is. In dit geval neigen we ernaar Google voorlopig in deze context te vertrouwen. Content dat rechtstreeks van jouw websitepagina komt en daarnaast ook nog eens met meer zinnen wordt weergegeven kan haast niet anders dan de zoekmachine gebruiker meer duidelijkheid geven.

In het verlengde hiervan is het ook een manier van Google om de gebruiker te beschermen tegen spammy meta descriptions. Het manipuleren van de meta description leidde eigenlijk al niet meer tot hogere rankings. Met de nieuwe feature wordt dit sowieso onmogelijk omdat de beschrijving rechtstreeks van jouw site wordt geplukt. Wel zo verstandig om de komende tijd gewoon de descriptions in te blijven vullen, aangezien we nog niet precies kunnen inschatten of en hoe Google de beschrijvingen de komende tijd gaat weergeven.

Zoekmachine die bepaalt wat er in de zoekresultaten komt

Kijk je kunt braaf je meta-omschrijvingen invullen op je website, maar uiteindelijk is het die verrekte zoekmachine weer die bepaalt wat er in de zoekresultaten komt te staan. Je weet nooit zeker wanneer Google de door jou opgegeven meta-omschrijving overneemt. In de meeste gevallen gebeurt dat, maar wanneer iemand net een aantal woorden gebruikt in de zoekopdracht die niet in jouw meta-omschrijving staan, dan werkt dit niet.

Hoe belangrijk is de meta description?

Sowieso is de meta descrition belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie. Het is geen officiële ranking-factor voor Google, maar het des te belangrijker voor je bezoeker. Zorg dat je meta description een goede weergave is van wat de bezoeker op je pagina gaat vinden, en zorg voor een uitnodigende call to action. Dat wil zeggen, geef bij de bezoeker aan waarom hij/zij verder moet kijken op je website.