Verandering mobiele rankings bij Google

By 28 maart 2015 januari 18th, 2018 SEO optimalisatie, Web nieuws
mobiele rankings

In april veranderen alle mobiele rankings. Dit is de laatste waarschuwing voor als je nog geen mobiel vriendelijke site hebt. Google zal namelijk in mobile search die sites laten vallen.

Google gaat de responsive website belonen

Misschien heeft u net een nieuwe, dure website laten maken, maar is deze niet responsive. Dat is vervelend. Google heeft al wel eerder indicaties gegeven dat mobielvriendelijke websites in de toekomst een streepje voor zouden krijgen. Google wil namelijk bezoekers de relevantste en de beste resultaten bieden.

De beste resultaten houdt onder meer in dat bezoekers niet hoeven te zoomen op een smartphone, niet van links naar rechts hoeven te slepen en dat bijvoorbeeld links gemakkelijk klikbaar zijn, menu structuur moet goed zijn. Het is namelijk erg vervelend als iemand op een mobiel toestel een website in Google aanklikt, om vervolgens te ontdekken dat de website niet op een mobiel toestel is te bedienen.

Mobiel toestel is te bedienen

Google publiceert op het Google Webmaster Central blog de mededeling dat vanaf 21 April 2015 alle resultaten voor mobiele zoekopdrachten (wereldwijd) beïnvloed zullen worden op basis van de toegankelijkheid van een website voor mobiele apparaten. Om te kijken of je website inderdaad mobielvriendelijk is, raadt Google je aan de volgende tools te gebruiken:

Verandering Mobile Friendly / Mobiele Rankings bij Google

Dit is een op zichzelf staande tool die je kunt gebruiken voor het testen van je website
Mobiele Bruikbaarheid (Webmaster tools), binnen Google Webmaster Tools geeft Google feedback op basis van de mobiele bruikbaarheid van je website. Krijg je hier de melding ‘Geen mobiele bruikbaarheidsfouten gedetecteerd’, dan gaat alles prima. Zo niet, dan geeft Google aanbevelingen voor het verbeteren van je website.

Dat Google serieus is op het vlak van mobiele toegankelijkheid blijkt ook uit het feit dat er een voor het eerst een duidelijke startdatum wordt gegeven voor een algoritme update. Door deze heldere vorm van communicatie en uitgebreide documentatie biedt Google webmasters de mogelijkheid hun website voor deze datum mobiel bruikbaar te maken.