Webshop & Webwinkels Groeipercentages

By 16 februari 2016 januari 11th, 2018 Webdesign Website
Website laten maken in Hoofddorp met Webontwikkeling

Discounters als Action en Primark hebben geen Webshop & Webwinkels en halen torenhoge omzetten, torenhoge groeipercentages en torenhoge winsten. Een webshop zou de winsten teniet doen. Want de lage marges laten geen verzend- en retourkosten toe, die door de retailer betaald moeten worden. Het is de vraag of deze aanbieders ooit een webshop zullen openen. En let wel: deze winkels kennen een breed bezoekersprofiel. Niet alleen mensen met een kleine portemonnee komen hier shoppen. Strabo heeft dat meermaals onderzocht.

Met een kleine portemonnee komen hier shoppen

Verder is het onduidelijk of de online boodschappenmarkt ooit van de grond komt. Op dit moment is het aandeel online slechts 0,8 procent, zo blijkt uit ons eigen Strabo-onderzoek, dat samen met Supermarkt en Ruimte en Super Vastgoed is uitgevoerd. GfK zegt dat het percentage al 2,7 procent is, maar dat percentage klopt van geen kanten. Wij verwachten niet dat dit aandeel de komende jaren boven de vijf procent zal komen. Mensen willen ‘ruiken, voelen, zien en proeven’. Zie ook het succes van de Foodhallen, de Markthal en – in bredere zin – de zogenaamde ‘blurring’, die zijn intrede heeft gedaan.

Daarbij: supermarkten halen zeer smalle marges. Bij thuisbezorging – maar ook bij het gebruik van pick-up points – zijn de marges snel weg. Resulterend in een groot verlies op dit onderdeel. De mogelijkheid van online bestellen moet je eerder zien als een servicemogelijkheid, teneinde je merk te promoten en je klant te paaien. Niet als een winstmaker.

De strategie van Jumbo met de aankoop van La Place – dus het onderscheid laten vervagen van supermarkt en horeca zodat de mensen naar jouw winkel/restaurant toekomen – zou wel eens succesvoller kunnen zijn dan de strategie van Ahold, te weten de aankoop van bol.com en het overal openen van pick-up points. Ahold richt zich meer op de verkoop via internet. En elke keer blijkt dat de investeringen die in bol.com zijn gepompt nog niet worden terugverdiend met voldoende winst.

De van origine fysieke aanbieders die ook online zijn gegaan

H&M, Zara en onze eigen vanHaren hebben een webshop. Maar het gros van de (hoge) omzet en de (grote) winst wordt behaald in de fysieke winkel. Ook hier geldt dat de webshop meer als een service naar de klant wordt gezien. Om je bestaande klanten te houden. Om deze nog meer te laten besteden. En om nieuwe klanten te krijgen. Die daarna ook de winkel ingelokt worden als zij de bestelde spullen ophalen.

Consumenten komen bij je vanwege het sterke merk. Omdat ze jou omzet gunnen. Omdat je mooie spullen hebt. Voor een redelijke prijs. Klanten zijn ook bereid hiervoor te betalen. En alleen met een netwerk van fysieke winkels – het is slimmer dat er tienduizend klanten naar je winkel toekomen dan dat je pakketjes naar tienduizend klanten moet sturen – is het mogelijk om winst te maken.

De ICSC heeft berekend dat minimaal tachtig procent van alle (van origine fysieke) retailers met een webshop verlies maakt op de webshop. Maar als je een sterk merk bent, maakt dat niet uit. Je maakt het goed met de winst van de fysieke winkel. Maar juist als matig draaiende retailer kan een webshop meer ‘burden’ zijn dan ‘asset’. Een webshop is er eigenlijk alleen voor de betere retailers, die de verliezen hierop kunnen compenseren.

Bronretailwatching.nl