Succespercentage optimalisatie of website usability en User Experience

User Experience

Elk item dat we toevoegen aan een interface verhoogt de cognitieve belasting en vermindert de kans dat gebruikers meer essentiële elementen kunnen zien en verwerken. Dat kan verwoestende zijn voor succespercentage optimalisatie of website usability .

Maar dit gaat niet alleen over gebruikers die essentiële schermelementen missen. Cognitieve belasting beïnvloedt ook hoe gebruikers denken over een website met het gebruik hiervan.

Website usability

Usability is een belangrijk onderwerp bij de ontwikkeling van graphical user interfaces GUI (In computerjargon wordt ook wel gesproken van een frontend).  Deze herbergen vaak veel informatie en functies maar tegelijk wordt verwacht dat bijna iedereen er mee zou moeten kunnen werken en omgaan. Dus is het belangrijk dat websites hun interfaces gebruiksvriendelijk worden opgezet met UX (User Experience).

De gebruiksvriendelijkheid van een website zit onder meer in een duidelijke navigatie en bediening, vormgeving consequent en in lijn met wat op andere websites gebruikelijk is. De gebruiker moet met zo min mogelijk handelingen moeten doen wat hij wil en vinden, zonder er eindeloos naar te hoeven zoeken. Maar bovenal moet het duidelijk zijn hoe de maker de website heeft bedoeld (intuïtief) met het gebruik hiervan.

Optimalisatie van de website

We raken met zijn allen aardig gewend aan de interfaces van mobiele apparaten. Veel tekst is bijvoorbeeld vervangen door iconen. Websites hebben een hele andere navigatie, horizontaal bijvoorbeeld of het hamburgermenu op mobiele telefoons. Er kan nu worden gespeeld met het scrollen in de website. Het lijkt of de website is geanimeerd, omdat er elementen bewegen naarmate je scrolt. Wat te merken is, is dat de beleving bij zo’n site veel groter wordt, omdat het veel interactiever is. We snappen wat er nu gebeurt bij bepaalde knoppen. Om deze reden kan er steeds meer vormgegeven worden vanuit een digitaal perspectief.

Het web is enorm veranderd sinds de opkomst van de smartphone, en later de tablet. Het mobiel gebruik neemt nog iedere dag toe, en daarom zullen we ons steeds meer richten op de mobile only trend, alles is mobiel, bestellen en zoeken op. Computers zullen uiteindelijk meer naar de achtergrond verdwijnen.

Het design van de website is meer dan de optelsom van kleuren, lettertypes, afbeeldingen en vormen. De totale vormgeving moet in een keer raak zijn. Zodat de bezoeker op jouw site blijft én doet wat jij wilt. De bezoeker inpakken en aan de hand meenemen, dat is goed website webdesign zoals wij dit doen bij Studiohoofddorp.